projekt na podporu estetické výchovy na SŠ


pro UČITELE

Učitelům estetické výchovy (literatura, hudební výchova, výtvarná výchova ....) na středních školách i školách základních (8. a 9. ročník) jsme nabídli setkání se zástupci veřejnoprávních kulturních zařízení (muzea, galerie, kulturní domy, kina, ...), osobnostmi z oblasti kultury, vysokoškolskými pedagogy a také zástupci významných institucí.  Cílem bylo vytvoření tradice obdobného setkání minimálně jednou za rok a seznámit se s projekty estetické výchovy, které je možné využít ve vyučování. Důležité bylo i vyhodnocení současného stavu estetické výchovy a DEFINICE ideálních podmínek pro jeho efektivní výuku. Výsledkem by měl být i konkrétní požadavek vůči kompetentním institucím - vedení školy, zřizovatele školy, kulturním zařízením, ministerstvu školství a kultury. Setkání mělo ryze pracovní charakter a bylo aktivně komentováno a řízeno se snahou maximálně zapojit přítomné učitele a odborníky a společně aktivně hledat odpovědi i návrhy řešení na velmi konkrétní problémy

Setkání proběhlo v pátek 7. října od 8:30 do 14:30 s následujícím programem (více o jednotlivých programech najdete v menu) :

  • 8:30     Obecná diskuse k estetické výchově, popis současného stavu a představení některých zahraničních aktivit - moderátor DAVID HRBEK
  • 10:45    Oblast literatury a divadla - moderátor PETR MINAŘÍK
  • 11:45    Oblast výtvarného umění, fotografie, architektury a filmu - moderátor JIŘÍ SIOSTRZONEK
  • 13:15    Oblast hudby, národního umění a památek - moderátor DAVID HRBEK
  • 14:15    Závěr 

Pro úvodní část a pak následně i pro diskuzi jednotlivých oborů estetické výchovy bylo připraveno několik základních otázek, na které jsme společně s učiteli a odborníky (osobnostmi) hledali odpověď i případné řešení. Zde uvádíme základní otázky : 

 

  • VÝRAZNÉ ZHORŠENÍ ANO ČI NE? Došlo opravdu k výraznému poklesu všeobecného kulturního přehledu a vkusu studentů SŠ? Je míra poklesu srovnatelná s jinými zeměmi? 
  • TVŮRCE A NEBO DIVÁK? Je hlavním cílem estetické výchovy podpora uměleckých aktivit (tvůrce) anebo mít přehled a schopnost rozpoznat kvalitu uměleckého díla (divák)?
  • JE MOŽNÉ DEFINOVAT UMĚNÍ? Existují metody a způsoby určení bezesporné kulturní kvality – umění? Role KÁNONU UMĚNÍ a jeho tvorba a životnost? 
  • AKTIVNĚJŠÍ ROLE VEŘEJNOPRÁVNÍCH INSTITUCÍ? Jaká a jak velká je role veřejnoprávních institucí v oblasti kultury ve vztahu k všeobecné estetické výchově? Jak mohou pomoci osobnosti z oblasti kultury? Jaká je komunikace vrcholných orgánů v oblasti kultury a školství na úrovni ministerstva, kraje a obce? 
  • UMĚNÍ PRO ŠKOLY ZŠ A SŠ ZDARMA? Většina evropských zemí má vytvořen systém výraznější podpory kultury a estetické výchovy ve školách i ve volném čase studentů. Jak je tomu u nás a čeho je třeba? 
  • JE MOŽNÉ IMPLEMENTOVAT ZAHRANIČNÍ ZKUŠENOSTI? Budeme vytvářet jen svůj vlastní systém, nebo se inspirujeme i z bohaté zkušenosti úspěšných zahraničních systémů všeobecné estetické výchovy ?